De oorsprong van de Hane Goshi

De oorsprong van de hane-goshi :

Yoshitsugu Yamashita (1865-1935) behoort samen met Shiro Saigo, Tsunejiro Tomita en Sakujiro Yokoyama tot de eerste leerlingen van Jigoro Kano en worden ook wel de vier wachters of bewakers genoemd. Zowel zijn vader als grootvader waren jiu-jitsu experts. Op 21-jarige leeftijd werd hij door Kano al tot 4e dan bevorderd. In één jaar tijd maakte hij randori tegen alle toenmalige leden van de Kodokan, om precies te zijn 9617 personen; een ongelooflijk prestatie voor een mannetje van slecht 163 cm en 68 kg! In mei 1902 werd Yamashita door Kano naar de VS gestuurd om het judo daar te promoten, in eerste aan de Harvard University.

Een van zijn eerste leden was de kleindochter van Generaal Robert E. Lee. Ook de toenmalige president van Amerika, Theodore Roosevelt, behoorde tot zijn leerlingen. Deze introduceerde hem aan de Naval Academy (marine academie) om ook daar judolessen te verzorgen. De grote doorbraak kwam doordat Yamashita in een wedstrijd van een Amerikaanse worstelkampioen, George Grant, won. Grant was een kolossale kerel van bijna 2 meter en 110 kg, maar werd toch door Yamashita verslagen. Als waardering voor deze prestatie werd hem een 2-jarig contract geboden om aan de Naval Academy de marine-officieren in opleiding judo te leren. In 1909 keerde hij weer terug naar Japan om aan de Kodokan verder judo te onderwijzen. Door een hardnekkige blessure aan zijn rechterknie voerde hij sommige heuptechnieken met een enigzins gebogen knie uit. Later ontwikkelde hij hieruit hane-goshi. Na zijn dood in 1935 werd hij door Kano postuum gepromoveerd tot 10e dan voor zijn bijdrage aan het judo. Yamashita is daarmee de eerste 10e danhouder in het judo.